28. sep. 2009

Digital kompetanse som literacy?

Carl Fredrik Dons har skrevet en fin artikkel der han drøfter digital kompetanse som literacy. Dons bruker begrep som "media literacy" og "digital literacy" og viser til Svein Østerud (2004) sin definisjon av "literate" som "innebærer å være en kompentent deltaker i en læringssituasjon der skriftspråket eller andre symbolske medieringsformer er invovert". Dons viser og til Kirsten Drotner som i boken Medier for fremtiden (2001) sier at barn og unge lever i en konvergerende mediekultur. Med det mener hun at ungdom bruker mediene, lærer av dem, og overfører kunnskapen de tilegner seg mellom de ulike arenane de opererer i. Dette er interssant når vi kommer til skolens tilrettelegging av barnas læring. Er læreren (digital innvandrer) i stand til å tilrettelegge for læring i de kontekster hvor elevenes (digitalt innfødte) literacy-forståelse kjennetegner sammensmelting av bilde, lyd, film og mobilteknologi? Kan vi risikere at lærerens faglige autoritet svekkes hvis lærere ikke er kompetente innen dette nye feltet?

1 kommentar:

  1. Et betimelig spørsmål, Gunnar! Ja, jeg tror at lærerens faglige autoritet svekkes dersom han ikke er på høyde med elevenes tekniske kompetanse. Jeg merker at det allerede i dag er en oppfattelse blant elever (helt ned i barneskolen) at lærere ikke er "gode i data", og at de samtidig blir overrasket hvis du plutselig dukker opp en lærer som er "kjempegod" på pc-en.
    DEN myten bør ikke få fotfeste!

    SvarSlett