Hva er god kommunikasjon i skolen? Oppleves læreren eller skolelederen som ekte og engasjert i relasjonene til elevene i klasserommet, og kollegaene på arbeidsrommet, er grunnlaget for god kommunikasjon lagt. På samme måte som skolelederen må legge fra seg rollen der hun/han tilkjennegir at "jeg vet best", må læreren omstille seg fra den tradisjonelle formidlerorienterte lærerrollen til veilederrollen der de støtter opp om den aktive eleven. Det handler ikke om at det faglige ansvaret læreren har overfor eleven skal fjernes, men at elevene blir selvstendige i forhold til igangsetting og motivasjon. Etter hvert når det er automatisert, kan elevene være med å bestemme det faglige innholdet, metoder og vurdering i for eksempel et prosjektarbeid som er igangsatt. Da er vi nok en gang inne på modellen som Sten R. Ludvigsen (2000) beskriver som "klasserommet som læringsfellesskap". Her er elevenes aktiviteter avgjørende, og elevene og lærerne jobber sammen for å bearbeide elevenes viten og ferdigheter.
For å oppnå en mer varig endring i klasserommet, bør ledelsen ha fokus på kommunikasjon i det pedagogiske utviklingsarbeidet til skolen over tid. Ledelsen bør jobbe med personalet på samme måte som man forventer at lærerne skal kommunisere med elevene. For å få dette til må to betingelser oppfylles; oppgavene bør være tydelige slik at personalet skjønner hvorfor de gjør dette, og for det andre må de i forlengelsen av dette slutte seg til ideene. Slik kan vi kanskje være med på å utvikle skolekulturen?
Test infographic
for 9 år siden
Hei!
SvarSlettGod kommunikasjon handler helt klart, som du sier, om gode relasjoner. Lærerens gode relasjoner til elevene, leders relasjon til lærerne. Lærere som klarer dette makter også å motivere elevene. For det er lærerens ansvar. Å stille krav, å lære elevene at det kreves arbeid og innsats for å lykkes. Vi blir alle motiverte av å lykkes! Ikke alle elever har en indre motivasjon.
Ledelsen må motivere lærerne til å delta i et reflekterende fellesskap, om pedagogisk praksis, om hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. Vi må støtte opp om den gode læreren! Det er læreren som er avgjørende for elevenes læringsutbytte og gode resultat.
Vi har mye å ta tak i for å makte å skape endring og utvikling i skolen!
Ja, så har jeg vært på fagdag her i Bergen på fredag,med Terje Ogden og temaet klasseledelse. Han taler nå for å ta tilbake kateteret, og legge vekk veilederollen, og ansvar for egen læring (om jeg forstod det rett).Tror at i forsøket på å finne den ideelle eller gode skole, går vi oss vill, vi finner ikke noe fasitsvar. Så svinger pendelen, fra side til side, men egentlig skjer det ikke noe stor endring i læringsutbyttet....
SvarSlettJeg synes det er interessant at du skriver det du gjør, Gunnar, sett i forhold til kommentaren om Ogden. Til syvende og sist handler dette om menneskesyn, som igjen styrer den måten vi kommuniserer med elever på. SEr vi på elevene som bevisste, rasjonelle aktører som vi samtaler med, eller som objekter vi snakker til (jfr Nordahl, Eleven som aktør. Anbefales). Hadde nylig fornøyelsen av å intervjue tre elever som hadde deltatt i et forsøk der de nettopp opplevde å bli tatt på alvor, de valgte sjøl det de skulle forske på og hvordan de skulle rappoertere resultatene. De la sterk vekt på betydningen av å bli tatt på alvor, å bli snakket MED og ikke TIL.
SvarSlettI undervisningssituajsonen må dette selvfølgelig balanseres mot lærerautoriteten, som må være der, både i kraft av faglighet og modenhet som menneske. Ikke lett å finne balansepunktene i praksis, kanskje. Men vi må aldri slutte å prøve.