16. okt. 2016

Konnektivismen

Ja, etter noen års pause er jeg tilbake på bloggen min. Det er i hovedsak Smart læring som er grunnen til det, men samtidig så vet jeg at man ofte får gode tanker og refleksjoner rundt det en jobber med når en skriver.

Ny teknologi utfordrer de tradisjonelle undervisningsmetodene i skolen. For meg er det interessant å lese om konnektivismen som Arne Krokan skriver om i boken Smart læring. Her er poenget at en etablerer egne personlige læringsnettverk der en selv er i sentrum. Den type beholdning kan bestå av sosiale nettverk der man finner fram til ulike typer ressurser som fagfolk, dokumenter og andre nettbaserte tjenester som kan utvide kunnskapene dine. Slik jeg forstår det blir disse ressursene kalt for noder. 

Krokan skriver at denne teorien om læring er nødvendig fordi de tradisjonelle læringsteoriene ikke fullt ut er i stand til å forklare at vi i dag arbeider med kunnskap på en annen måte enn tidligere. I dag er ikke kunnskap bare noe som finnes i våre hoder, men kan forstås som strukturer i nettverk der også digitale tjenester og dokumenter  sammen med personer er sentrale dokumenter (Krokan, 2012, s. 131).

Dette kan jeg kjenne meg igjen i når jeg følger fagpersoner innen mitt felt på Twitter. Her blir jeg inspirert, får tips og kan utveksle ideer innen temaer som jeg jobber med.   


Kilde
Krokan, A. (2012) Smart læring. Bergen: Fagbokforlaget.

1 kommentar:

  1. Og fordi vi har sosiale medier fikk jeg lenke direkte til blogginnlegget ditt :)
    Det er bra at du er i gang igjen, bra at du reflekterer og deler. Og enda bedre at du faktisk kan komme til å endre din egen praksis som følge av ny kunnskap og økt bevissthet om hva som skal til for å skape god læring.
    Takk for at du deler fra
    -arne

    SvarSlett