29. sep. 2009

IKT og dannelse - literacy del 2

Carl f. Dons viser til Paulo Freire (1999) som mener at literacy ikke bare kan knyttes til ferdigheter, men og til grunnleggende ideer om demokrati. Da handler det om å bli sett, hørt og motta respons fra andre i samfunnet vårt. Dette er selve grunnlaget for deltakelse i et demokrati. Det er og viktig skal vi lære av hverandre og tilegne oss kunnskaper. I det forrige innlegget mitt var jeg inne på at barn i dag lever i en konvergerende mediekultur, de bruker ulike medier og overfører kunnskap mellom dem. Hvordan kan skolen møte elevene gjennom deres literacy? Dons mener at en sterkere dialog mellom elev og lærer er veien å gå. Freire definerer dialogen som møte mellom to likeverdige subjekter. Det kjennetegnes av tillit og respekt for hverandre, og det at vi tror på hverandre. På bakgrunn av det kan vi skape noe nytt sammen. Inntar læreren denne holdningen til elevenes literacy, er det etter mitt syn stor sannsynlighet for at elevene ser betydningen av lærerens kunnskapsoverføring i skolen. Barna ser at skolen lar dem delta med deres kunnskap i læringsprosessen. Dermed utvikler ungdom menneskeverd, respekt og demokrati på et tidlig stadium av livet deres.

5 kommentarer:

  1. Fint at du tar slik tak i Dons sin artikkel, Gunnar. Freire har også sagt noe om at literacy er den kompetansen man trenger for å kunne "lese sin tid". tenkevekkende i vår sammenheng, synes jeg.

    hvilke konsekvensere ville det få i skolehverdagen hvis man skulle legge dine refleksoner over det likeverdige, dialogiske møtet mellom lærer og elev til grunn i praktisk pedagogikk?

    SvarSlett
  2. Dette med å skape gode relasjoner mellom lærer og elev, som Thomas Nordahl skriver en del om, tror jeg mange lærere jobber med. Men slik jeg ser det er det forskjell på gode relasjoner og likeverdighet i en læringssituasjon. Å la elever bidra mer med sine kunnskaper er noe kanskje skolen kan reflektere mer over?

    SvarSlett
  3. Du er inne på et tema som kan være vanskelig for mange i dagens skole. Thomas Nordahl går ganske grundig inn i hva han mener med gode relasjoner, og mange skoler/ kommuner har brukt hans tanker i sitt arbeid med å sette fokus på relasjoner mellom voksne og mellom elev og voksen. Det kan kanskje være slik at det blir et fokus med for lite vinkling mot å bruke elevenes kompetanse innenfor for eksempel ikt. Du er inne på likeverdighet, og jeg lurer på hvor langt vi skal strekke det? Hva er likeverdighet? Skal elevene inviteres inn på alle pedagogiske arenaer, eller skal det fortsatt være slik at lærerne er i "førersetet", den profesjonelle? Er det kanskje slik at disse tingene ikke er i et motsetningsforhold, men går hånd i hånd? Jeg vet mange lærere stiller disse spørsmålene,så det er viktig at skolelederne er tydelige på hva en mener. En ting som bør være, eller er, en gylden regel uansett, er at elevene må få komme fram med sine kvaliteter og sin kompetanse på alle områder. Bør ikke det være en av grunntankene i norsk skole...?

    SvarSlett
  4. Min forståelse av Thomas Nordahl er at det er en enorm forskjell på likhet og likeverd. Læreren må kunne se på sine elever som likeverdige, i den forstand at elevenes bidrag er viktige, at man som Roger sier, skal lytte til deres innspill, at læreren skal bry seg om dem, vise varme, men det betyr ikke at man er like. Læreren er gjennom sin funksjon ikke lik eleven. Gjennom ulike læringsaktiviteter som læreren tilrettelegger for (og som utgangspunkt bestmmer hvordan skal være med en pedagogisk begrunnelse) kan allikevel læreren løfte elevene opp og frem slik at deres kompetanse kommer frem. Dersom elevene da har en digital literacy, og læreren har tilrettelagt gjennom gode læringsaktiviteter, vil kanskje resultatet være at elevene opplever likeverd?

    SvarSlett
  5. Du kommer inn på flere viktige elementer i forbindelse med relasjonell klasseledelse i innlegget ditt, blant annet dialogen i klasserommet, at forholdet mellom lærer og elev er preget av tillit og respekt og at de tror på hverandre. Da blir vel utfordringen for lærerne å legge til rette for et læringsmiljø som er preget av en læringsorientert målstruktur der læring og forståelse er viktige elementer, og der det er en sterk følelse av fellesskap og forpliktelse.
    Jeg ser også viktigheten av lærerne greier å prate med elevene og ikke bare til dem, at elevene og lærerne samarbeider, at elevene opplever medinnflytelse og at de opplever lærerne som kritiske dialogpartnere i sin skolehverdag. Nordahl hevder at kjernen i en god relasjon handler om å være menneske, kunne kommunisere og og samhandle med andre - og ordet dialog betyr vel også gjennom språk...

    SvarSlett