Det er meningen at digital kompetanse skal integreres i alle fag skal vi tro Kunnskapsløftet. De fleste lærebøker har tatt høyde for dette gjennom å opprette nettsteder som kan kyttes opp mot læreboken. Men er dette nok? Blir ikke undervisningen preget av læreboken og tradisjonell klasseromsundervisning, heller enn ulike (oppdaterte) kildetilganger og nye arbeidsmetoder i skolen? Er det slik at læreboken blir det viktigste pedagogiske styringsinstrumentet for bruk av digital kompetanse i fagene? Bestemmer lærebøkene hvilke tekster vi skal legge vekt på og hvor kildene er hentet fra? Da kan man stille spørsmålet om det blir for ensidig. Skal et bokverk i faget norsk, styre kildetilgang, metoder og velge hva som viktig for lærere og elever i mange år? Jeg vil påstå at dette snevrer inn horisonten til lærerne. Det står heller ikke i stil til mangfoldet, metodene og kildetilgangen som ungdom forholder seg til i dag. Skal vi ta i bruk IKT innholdmessig og ikke bare instrumentelt, må skolen utfordres til i mye større grad å ta denne diskusjonen på alvor.
Det er en del lærere som har forsøkt å kaste læreboka til fordel for kun digitale læringsressurser. De sier at mange elever reagerer negativ på dette. De vil gjerne beholde boka fordi den gir struktur og på mange måter gjør det lettere å finne fram til det de trenger.
SvarSlettDa tenker jeg at vi skal kanskje ikke være så ivrige på å kaste ut boka helt, men heller stille spørsmålet: hva trenger vi boka til i framtida? hva skal vi bruke den til, og hva skal vi bruke nettet til? Kanskje vi kan bruke begge deree slik at de utfyller hverandre?
Lærebøker har vært veldig styrende, kanskje for styrende for mange lærere i mange år. Vår "nye" tid gir oss muligheter vi ikke har hatt før. Mulighetene og spesielt kildetilgangen bør være med på å heve kvaliteten på undervisningen, men balansegangen mellom bruk av lærebøker og de digitale mulighetene kan bli for utfordrende for mange lærere. Her er det viktig at skoleledere prioriterer oppfølging og tydelig veiledning. Jeg mener det ikke er enten eller når det gjelder bruk av lærebøker, men bruk av begge blir viktig for å gi best mulig undrvisning i fremtiden
SvarSlettJeg mener også at det ikke er noen enten eller når det gjelder bruk av lærebøker eller digitale læringsmidler. Det bør være et både og. Det gjelder da for lærerne å kunne utnytte den muligheten som nå finnes til å kunne velge og være åpen for å bruke alternative læringsmidler i tillegg til læreboka, slik at læringsaktiviteter på nettet kan brukes som alternativ til læring i klasserommet. Men dette vil vel også avhenge av holdninger, ferdighet og kompetanse.....
SvarSlett