Enig! Kunne vært morsomt å høre erfaringer fra slik praksis, hvor elever blir utfordret til å reflektere over både hvordan de lærer, og hva de synes det er viktig å lære. GTror dette er veien å gå hvis vi skal skape en skole som motiverer og utfordrer elevenes læringslyst.
Gunnar: Så videoen du har linket til. Kloke ord der. Kjell Atle: Enig med deg Kjell-Atle. Tror også det er viktig for motivasjon og lærelysst. Læringsstiler som har hatt et veldig fokus en periode skulle bevisstgjøre elever om hvordan de lærte best. Jeg har vært på skolebesøk i Oslo og sett det brukt i praksis. Er ikke helfrelst akkurat. Har større tro på varierte undervisningsmåter der vi kan dra med oss det beste fra læringstiler og bruke det med vett. Alt med måte gjelder vel her også. Men at skolen bør ha fokus på slik refleksjon og bevisstgjørin er jeg enig med deg i. Jeg avslutter enkelte timer med å spørre mine 2.klassinger: Hva har du lært i denne timen? Det forbauser meg hvor ofte de ikke klarer å svare på det, enda jeg mener jeg har vært tydelig på det ved å si hva vi skal lære før timen begynner, hatt dialog underveis og oppsummere i slutten av timen. Tror likevel slik bevisstgjøring er viktig. Elevene mine blir bedre på det for hver gang.
Jeg tror og at bevissgjøring omkring prosessene vi bruker er viktig, selv om det tilsynelatende ikke ser ut til fungere med det samme. Tenker ofte på hvor individuelt vi jobber på skolen, vi blir lite vant med å respondere på hverandres arbeid. Når vi da kommer på universitet/høyskolenivå kjenner man ikke til denne arbeidsformen som forskning viser har så mye positivt ved seg.
Jeg er ungdomsskolelærer. Denne bloggen håper jeg skal være med på å øke interessen for å utvikle grunnskolen vår best mulig. Hva kan vi som skoleledere og lærere gjøre for å øke motivasjonen og kunnskapen til oppvoksende slekt? Bli gjerne med i diskusjonen!
Enig! Kunne vært morsomt å høre erfaringer fra slik praksis, hvor elever blir utfordret til å reflektere over både hvordan de lærer, og hva de synes det er viktig å lære. GTror dette er veien å gå hvis vi skal skape en skole som motiverer og utfordrer elevenes læringslyst.
SvarSlettGunnar: Så videoen du har linket til. Kloke ord der.
SvarSlettKjell Atle: Enig med deg Kjell-Atle. Tror også det er viktig for motivasjon og lærelysst. Læringsstiler som har hatt et veldig fokus en periode skulle bevisstgjøre elever om hvordan de lærte best. Jeg har vært på skolebesøk i Oslo og sett det brukt i praksis. Er ikke helfrelst akkurat. Har større tro på varierte undervisningsmåter der vi kan dra med oss det beste fra læringstiler og bruke det med vett. Alt med måte gjelder vel her også. Men at skolen bør ha fokus på slik refleksjon og bevisstgjørin er jeg enig med deg i. Jeg avslutter enkelte timer med å spørre mine 2.klassinger: Hva har du lært i denne timen? Det forbauser meg hvor ofte de ikke klarer å svare på det, enda jeg mener jeg har vært tydelig på det ved å si hva vi skal lære før timen begynner, hatt dialog underveis og oppsummere i slutten av timen. Tror likevel slik bevisstgjøring er viktig. Elevene mine blir bedre på det for hver gang.
Jeg tror og at bevissgjøring omkring prosessene vi bruker er viktig, selv om det tilsynelatende ikke ser ut til fungere med det samme. Tenker ofte på hvor individuelt vi jobber på skolen, vi blir lite vant med å respondere på hverandres arbeid. Når vi da kommer på universitet/høyskolenivå kjenner man ikke til denne arbeidsformen som forskning viser har så mye positivt ved seg.
SvarSlett