5. okt. 2009

Bruk av IKT i skolen

Leser med interesse bloggene som omhandler pedagogisk bruk av IKT i skolen. Henning Antonsen skriver i sin blogg at "mange pedagoger fremmedgjøres fra å bruke IKT fordi debatten i for stor grad er teknologisk, i stedet for at den er pedagogisk" Jeg er enig i det, lærere behøver ikke forstå hvordan en pc er skrudd sammen for å bruke den.Men de bør ha en forståelse av hvordan artefakten fungerer i samfunnet. Hvis ikke pedagogene forstår det, har de ikke planlagt og forberedet seg til undervisningen etter mitt syn. Den samme artikkelen som Henning viser til illustrerer det, "De (artefakten) åpner opp nye rom for meningsdannelse og kunnskapskonstruksjon, ikke i kraft av av sin egen eksistens, men i kraft av de aktiviteter de inngår i" (Hauge, Lund og Vestøl, 2007:27). Skal lærere bruke datamaskinen i undervisningssammenheng er det en fordel at de vet hvordan brukskulturen til barn og ungdom fungerer gjennom bl.a. digitale nettverk. Ellers kan vel pc`en like godt stå på datarommet på skolen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar