Roger Tvenge stiller noen interessante spørsmål i bloggen sin 14. oktober. "Er vi som skoleledere flinke nok til å gi lærere rom og tid, stiller vi krav, er vi engasjerte drivkrefter for skoleutvikling ved vår skole? Går vi foran som gode eksempler?" Jeg tror at skal vi som skoleledere lykkes med med disse spørsmålene må kommunikasjon ligge i bunn. Det er viktig at ledere gir tillit til medarbeiderne sine og oppfordrer dem til å komme med innspill og meninger, slik at ny praksis kan skapes sammen (her IKT). Dermed vil man opparbeide en ny felles identitet for skolen som vil være lettere å overføre til lærer-elevnivå. Da oppnår man at kunnskapen blir skolens egen. Har en leder den innstillingen at ny viten kan opparbeides gjennom meningsbrytninger med kollegaer, har skolen dannet seg en felles plattform for forståelse og læring. Reduserer derimot rektor på en skole betydningen av andre sine meninger, og har den holdningen at de skal framstå som passive mottakere til opparbeiding av ny fagkunnskap, blir det ikke bare vanskelig for ledelsen å trekke med personalet i den retning de ønsker, men man mister viktige dialogpartnere og medprodusenter til å utvikle fagkunnskap. Olga Dysthe skriver en del om dette og omtaler det som asymmertri i det dialogiske samspillet. Har alle lik kunnskap og de samme meningene, faller grunnlaget for kommunikasjon bort. Lærere og ledelsen på en skole har som oftest den samme faglige bakgrunnen, men pedagogene opplever gjerne at skolelederen mangler forståelse for det som skjer i skolehverdagen. Derfor er det essensielt at lederen har tillit til medarbeiderne sine og gir til kjenne at kanskje andre har tanker og ideer som det er verdt å fremheve i det pedagogiske arbeidet.
Tillit er en grunnleggende forutsetning for den likeverdige dialogen. Og den må gå begge veier. Og tillit er ikke noe du kan kreve. Den må du gjøre deg fortjent til, i følge Hans Skjervheim.
SvarSlettEnig. Like viktig som det er for lærerne å ha tillit blant sine elever, er det for en leder å ha tillit i lærergruppa. Har en som skoleleder klart å opparbeide seg et tillitsforhold til sitt personale, vil en også på en positiv måte komme i posisjon til sine lærere (Nordahl 2002)og med større legitimitet kunne stille krav til de en er satt til å lede.
SvarSlett”Jeg tror at skal vi som skoleledere lykkes med disse spørsmålene må kommunikasjon ligge i bunn. Det er viktig at ledere gir tillit til medarbeiderne sine og oppfordrer dem til å komme med innspill og meninger, slik at ny praksis kan skapes sammen (her IKT)."
SvarSlettDette er jeg helt enig med deg i, Gunnar. Det er viktig at rektor er god til å åpne for kommunikasjon samtidig som hun/han gir rom for at ikke alle trengte å være enige med hverandre. Det skaper god takhøyde for diskusjoner på skolen og gjør at personalet blir flinke til å skille sak og person. At alle er trygge på hverandre er viktig for å få fram ulike meninger. Da forstetter gjerne diskusjonene både på personalrommet og kollegaer imellom på en positiv måte. Det å etablere et godt arbeidsmiljø har mye med det å skape muligheter for gode kommunikasjoner i skolen. Det kan bl.a dreie seg om at alle får mulighet til å bli hørt, blir tatt på alvor og at det blir gitt tid for diskusjoner som lærerne opplever som viktig i skolehverdagen. Jeg tror det blir ganske umulig å drive utviklingsarbeid uten at dette er på plass. En meget effektiv stopper på kommunikasjon er å si at dette skal vi diskutere seinere, for så aldri å ta tråden opp igjen. Det har vel vi alle opplevd i yrkeskarrieren vår.