Kjell Atle nevnte det amputerte læringsbegrepet i en kommentar for litt siden. Det beskriver etter mitt syn en situasjon hvor elever i liten grad har innflytelse på mål, metoder, prøveformer og underveisvurdering i opplæringen. De er passive mottakere til hva, hvordan og hvorledes man skal lære. Det motsatte av dette er det fullstendige læringsbegrepet der elvene gjennom sine interesser blir engasjerte og motiverte av arbeidsoppgavene de skal jobbe med i klasserommet, noe som innebærer større grad av elevmedvirkning i skolen. Ikke at barna selv skal ansvar for egen læring på egenhånd, som noen hevder. Olga Dysthe, som jeg synes skriver mye bra, har tidligere sagt at "elevar opplever ofte at det dei sit inne med, blir neglisjert. Gradvis lærer dei at det er lite verdt. Ingenting skaper eit betre læringsklima enn når det ein faktisk veit og kan, blir verdsett". Jeg håper og tror det er mer åpenhet rundt det å jobbe på ulike nivå og med ulike metoder i en undervisningsgruppe i dag. Og er det åpenhet blant elevene, er de som oftest trygge på hverandre. Da er grunnlaget for tilpasset opplæring lagt. I rapporten, "Effektivt anvandande av IT i skolan" (2007) som er en svensk analyse av internasjonal forskning på dette feltet, blir det hevdet at det er tydlige indikasjoner på at IKT øker elevenes motivasjon og læring. Lærere sier i denne rapporten at barn som tidligere hadde vanskelig for å motivere seg for skolearbeid, ble mer motiverte etter at IKT gjorde sitt inntog i klasserommet.
Rapporten sier videre at det er ikke bare motivasjon og lærelyst som øker, men og utviklingen av samarbeidet i grupper. Jeg avslutter med denne tekstlinjen fra rapporten: " ett lærende der eleven kan arbetar sjalvstendigt, i sin egen takt och kopplat til sina personliga behov. Eleverna tar aven ett større ansvar for sig egen lærprocess". Dette er interessant.
Test infographic
for 9 år siden
Hei Gunnar!
SvarSlettDet er så viktig det du skriver her! Hvorfor klarer ikke skolen å holde oppe den genuine lærelysten til elevene? Hvorfor vegrer mange lærere seg for å ta i bruk digitale læringsressurser når vi vet at elevene blir entusiastiske når vi gir dem muligheten? Hvorfor er det bare læreren, foreldre og noen ganger medelever som får se det flotte som blir produsert? Jeg vil gi en ekstra honnør til de lærerne som tar i bruk digitale læringsressurser, og som er opptatt av det fullstendige læringsbegrepet!
I dag har jeg sendt mail til England. Håpet er å jobbe sammen via blogg, wiki eller evt. It's Learning. Tenk om elevene både kunne fått delt erfaringer, arbeid, kunneskap og lærdom, og til og med fått nye venner og hatt det kjekt sammen!
Takk for den fine bloggen din - den inspirerer!
Du har skrevet et meget interessant innlegg Gunnar.
SvarSlettDet du her tar opp får meg til å trekke inn noen momenter fra Terje Ogden sitt foredrag på en konferanse på Lillehammer i mai 2007 om ”Undervisnings- og læringsledelse og tilpasset opplæring”.
Han tok der opp ”Det pedagogiske verkstedet som et læringsfelleskap med vekt på likeverdig dialog og samhandling, og der kunnskap oppfattes som aktiv konstruksjon og rekonstruksjon av mening, der det foregår autentisk og forståelsesorientert læring med utgangspunkt i elevenes virkelighet, der det er viktig ”Å lære å lære” – selvregulert læring, med undervisning som konversasjon eller som en transaksjonsprosess og der det er en fleksibel klasseromsstruktur der elevene medvirker og har innflytelse gjennom selvregulering og demokratisk kontroll.”
Er det et slikt ”pedagogisk verksted” du ønsker klasserommet skal være?
Ja, hvor er det blitt av motivasjonen? Spurte elever om det for litt siden, og fikk til svar, at lønn ville ha hjulpet. Tror jo ikke helt det da, men det er viktig å snakke med elever (i alle fall på ungdomsskolen)om hva som kan motivere. Og min undersøkelse abv 400 elever hos oss var i alle fall helt klar på at å bruke pc i undervisningen er motiverende og de mener de lærer mere.Og mange av våre elever bruker en del (men alt for lite) pc, så de har erfaring med hva pedagogisk bruk av pc er. Så det er bare å stå på....
SvarSlettJeg er enig i det dere skriver. Vil påpeke viktigheten med elevenes motivasjon, lærernes kompetanse, skoleleders prioritering av kompetanseheving hos sine ansatte. Elevene lærer bedre av motiverte lærere, og lærerne har en trygghetsfølelse av å inneha kompetanse i det en underviser i, så kompetanseheving skal ikke undervurderes........
SvarSlettOg hva ER egentlig læring nå? Vi har jo tradisjonelt tenkt på læring som det å huske ting, tilegne seg stoff for å kunne gjengi det. Hva trenger vi egentlig å ha i hodet, når all informasjon bare er et tastetrykk unna? Hva trenger vi å "kunne" når den viktigste utfordringen vår er å forholde oss til en uoverkommelig strøm av informasjon, vite hva vi skal med den, gjøre den til "vår egen".
SvarSlett