12. okt. 2009

Klasserommet som læringsfellesskap

Randi diskuterer i sin blogg 8.oktober lærerrollen i dagens skole. Det kan, slik jeg ser det, knyttes opp mot det som Sten R. Ludvigsen (2000) kaller klasserommet som læringsfellesskap. Ludvigsen drøfter her tre idealtyper på læring og IKT i klasserommet. Det tradisjonelle klasserommet der læreren bestemmer form og innhold og hvor elevene har lite eller ingen inflytelse på undervisningen. Læreren gir tilbakemelding på det han/hun synes er viktig uten at elevene tar del i vurderingen. IKT som hjelpemiddel i klasserommet blir i stor grad brukt som drillprogram og øvelser. Den andre idealtypen er det konstruktivistiske klasserommet. Her blir elevenes forkunnskaper og aktiviteter i klasserommet viktig. Lærerne og elevene jobber sammen for å bearbeide de problemene de står ovenfor. Dette er et læringsideal som går mer i dybden av fagene enn i det tradisjonelle klasserommet. Teknologien blir i stor grad brukt til å tydeliggjøre oppgavene slik at elevene lettere forstår arbeidet. Klasserommet som læringsfellesskap har det utgangspunktet at læring er sosial betinget. Etienne Wenger (1998) legger til grunn for denne læringsmodellen at vi er sosiale vesener. Klasserommet som læringsfellesskap har likhetstrekk med det konstruktivistiske klasserommet. For eksempel ved at de bruker kunnskapene elevene har med seg på skolen og at metodene som blir brukt går i dybden av oppgavene. Klasserommet som læringsfelleskap skiller seg i den kollektive bruken av arbeidsformer. Elevene og lærerne jobber sammen for å utvikle arbeidene sine. De bruker sine sosiale kunnskaper på å samhandle gjennom språket sitt. Hvilken idealtype står den norske skolen nærmest i dag?

2 kommentarer:

  1. Jeg kan med en gang peke på lærere som mestrer de forskjellige klasserommene til Ludvigsen på en utmerket måte, og som tilpasser de forskjellige klasserommene etter hvordan temaene best læres. Av den grunn er det vanskelig å peke på hvilken som kan kalles idealtype. Er det kanskje slik at det må prioriteres å bruke de forskjellige klasserommene etter hvordan en ønsker å angripe teamene. Skal lærernes egne kvaliteter innenfor de forskjellige rommene vektlegges slik at kvaliteten blir best mulig...? Jeg tror Ludvigsens klasserom lett og med stor kvalitet kan tilpasses IKT som verktøy. Som leder tror jeg det her også er viktig å lete fram det som en tror er best, og at det ikke nødvendigvis er det samme som er best hver gang!!!!

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg vil si, ja takk til alle tre idealtypene, og jeg tror lærerne vil velge det "klasserommet" som passer best til valgt metodikk i læringssituasjonen. Ønsker de å fokusere på individuell tilegnelse av kunnskap med vekt på forelesning velger de det tradisjonelle klasserommet. Ønsker de at elevenes egen aktivitet skal være i sentrum, velger de vel det som omtales som det konstuktivistiske klasserommet og ønsker lærerne å benytte kollektive arbeidsformer der samarbeid er i fokus, vil vel klasserommet som læringsfellesskap være en god læringsarena.

    SvarSlett